
Van bijberoep naar hoofdberoep
Breng je financiële haalbaarheid in kaart
Dat is je allereerste stap: kan je onderneming je vaste kosten en een stabiel inkomen dekken?
Het is heel belangrijk om een zicht te hebben op je vaste kosten , wat heb je nodig per maand als inkomen privé (welke lening loopt er, wat is het bedrag aan verzekeringen,…).
Wat zijn de vaste kosten van je eenmanszaak / vennootschap?
Eens deze kosten gekend zijn kan je de berekening maken hoeveel omzet je nodig hebt om alle kosten te dekken en om wat winst te maken. Is het bedrag dat je na je berekening uitkomt haalbaar om als omzet te gaan genereren. Hoe ga je het aanpakken om die omzet te halen? Heb je reeds een marketingplan opgemaakt?
Heb je voldoende eigen middelen om een periode te overbruggen? Moeten er investeringen gedaan worden, heb je hiervoor zelf voldoende kapitaal of moet je hiervoor op zoek naar centen?
Maw: Ken je cijfers!
Breng het volledige financiële luik volledig in kaart. Dit is ontzettend belangrijk!
Sociale bijdragen
Als zelfstandige in hoofdberoep betaal je altijd sociale bijdragen op een inkomen van 17.008,88 €, dit is de minimumbijdrage in hoofdberoep , dit komt neer op 906,14€ per kwartaal te betalen. Ook al is je winst op jaarbasis lager dan dit bedrag. Is je winst boven dit bedrag dan betaal je 20,5% sociale bijdragen op je netto winst (= omzet – kosten).
Het is altijd het best om in het begin van een kwartaal over te schakelen want je betaalt altijd sociale bijdragen op het volledige kwartaal ook al start je op het einde van een kwartaal.
Dit moet doorgegeven worden aan het sociaal verzekeringsfonds.
Deze kost is voor 100% aftrekbaar.
BTW
Was je vrijgesteld van BTW wegens omzet lager dan 25.000€ dat moet dit bij de omschakeling gewijzigd worden naar volledig BTW plichtige. Dit wel zeggen dat je dan per kwartaal BTW aangiftes moet indienen . De BTW op je aankoopfacturen zal aftrekbaar zijn en vanaf nu moet je dan ook BTW rekenen op je verkoopfacturen. BTW is nooit geen kost, jij bent gewoon een doorgeefluik. Jij ontvangt de BTW van je klanten en moet na aftrek van de BTW op je aankoopfacturen deze doorstorten naar de fiscus.
BTW volmacht moet in orde gebracht worden.
Als tip wil ik meegeven om de ontvangen BTW telkens op een aparte bankrekening te zetten.
Pensioen – VAPZ
Zolang je in bijberoep aan de slag was , gebeurde de pensioenopbouw via je werkgever. Eens je zelfstandige in hoofdberoep bent ben je hier zelf verantwoordelijk voor om wat extra pensioen te gaan voorzien. Je kan kiezen om een deel te gaan beleggen als je daar goed in bent , of je kan kiezen om aan VAPZ te doen of via je makelaar of via je sociaal verzekeringsfonds (vb liantis, securex, partena, Xerius…).
De hoogte van je premie hangt telkens af van je inkomen van 3 jaar geleden, ben je nog geen 3 jaar zelfstandig dan kan een minimum premie gestort worden.
Deze kost is voor 100% aftrekbaar .
Gewaarborgd inkomen
Wil je een aanvulling op je ziekte uitkering van de mutualiteit, dan raad ik je zeker aan om een gewaarborgd inkomen af te sluiten. Neem dus zeker contact op met je makelaar. De hoogte van de premie hangt af van het bedrag dat je extra wenst te ontvangen op je ziekte uitkering.
Deze kost is voor 100% aftrekbaar.
Ziekte
Ook als zelfstandige heb je recht op een uitkering van de mutualiteit. Om een uitkering te kunnen ontvangen, moet je ziekenfonds je arbeidsongeschiktheid erkennen. Daarnaast moet je ook ‘in regel zijn’ met je sociale bijdragen van bepaalde kwartalen.
Opgelet Deze ligt wel een stuk lager dan als werknemer.
Het bedrag van je uitkering bij arbeidsongeschiktheid hangt af van je gezinssituatie:
- Met gezinslast: 79,51 euro per dag
- Alleenstaande: 63,01 euro per dag
- Samenwonend: 48,32 euro per dag
Ook zaterdagen worden als een vergoedbare dag beschouwd. Per week kan je dus aanspraak maken op zes daguitkeringen.
Om je arbeidsongeschiktheid te laten erkennen, moet je een aangifte indienen bij je ziekenfonds. Gebruik hiervoor steeds het standaardformulier ‘Getuigschrift van arbeidsongeschiktheid’, dat je op de website van je ziekenfonds kan downloaden. Dit getuigschrift moet ingevuld worden door jou én door je behandelende arts.
Als zelfstandige heb je recht op een uitkering vanaf de eerste dag van je arbeidsongeschiktheid, op voorwaarde dat je minstens 8 dagen arbeidsongeschikt bent. Je arbeidsongeschiktheid begint te lopen vanaf de datum die je behandelend arts op het getuigschrift vermeldt. Laat het getuigschrift wel tijdig invullen door je arts, want je arbeidsongeschiktheid kan ten vroegste aanvangen 14 dagen voor je arts het getuigschrift invult (tenzij het gaat om een geval van overmacht).
Je moet het getuigschrift binnen de 7 dagen na de start van je arbeidsongeschiktheid ingevuld en ondertekend aan je ziekenfonds bezorgen. Een laattijdige aangifte kan ertoe leiden dat je een deel van je uitkering verliest. De datum van de aangifte wordt geverifieerd aan de hand van de poststempel, of de datum waarop je de aangifte hebt ingediend in het kantoor van je ziekenfonds. Deponeer je aangifte niet in de brievenbus van je ziekenfonds! Dit laat immers niet toe om de exacte datum van de aangifte vast te stellen.
Tip: als je de arbeidsongeschiktheid met terugwerkende kracht aanvraagt, is het misschien niet meer mogelijk om het getuigschrift binnen de zeven dagen aan je ziekenfonds te bezorgen. Wacht daarom niet te lang en bezorg het getuigschrift zo snel mogelijk aan je ziekenfonds!
Je ziekenfonds kan maar een uitkering toekennen als je sociale bijdragen van het tweede en derde kwartaal voorafgaand aan de start van je arbeidsongeschiktheid ‘in regel’ zijn. Dit betekent ofwel dat de betrokken bijdragen betaald zijn (inclusief eventuele verhogingen wegens laattijdige betaling), ofwel dat je de betrokken bijdragen niet verschuldigd bent en een ‘gelijkstelling’ geniet (bv. vrijstelling toegekend door het RSVZ, vrijstelling na bevalling, gelijkstelling in het kader van mantelzorg).
Wanneer de periode van arbeidsongeschiktheid begint in de tweede of derde maand van een kwartaal, dan moet ook de bijdrage van dat kwartaal in orde zijn.